Загрузите GEDCOM-файл на ВГД   [х]
Всероссийское Генеалогическое Древо
На сайте ВГД собираются люди, увлеченные генеалогией, историей, геральдикой и т.д. Здесь вы найдете собеседников, экспертов, умелых помощников в поисках предков и родственников. Вам подскажут где искать документы о павших в боях и пропавших без вести, в какой архив обратиться при исследовании родословной своей семьи, помогут определить по старой фотографии принадлежность к воинским частям, ведомствам и чину. ВГД - поиск людей в прошлом, настоящем и будущем!
Вниз ⇊

Верхнеднепровский р-н Днепропетровской обл.

до 1923 г. Верхнеднепровский уезд Екатеринославской губернии - ищу данные о родственниках, проживавших в г.Верхнеднепровске, селах Домоткань, Пушкаревка, Федороанновка, Мотроновка. Информационный потенциал региона в генеалогических поисках

← Назад    Вперед →Страницы: ← Назад 1 2 3 4 5 6 7 8 * 9 10 11 12 ... 24 25 26 27 28 29 Вперед →
Андрей Кушнир

Malbork, Polska
Сообщений: 722
На сайте с 2012 г.
Рейтинг: 409
План г.Верхнеднепровск (качество низкое)


[
Изображение на стороннем сайте: 8ab536945e89t.jpg ]


План села Бородаевка


[
Изображение на стороннем сайте: 1058c430bfc8t.jpg ]
Андрей Кушнир

Malbork, Polska
Сообщений: 722
На сайте с 2012 г.
Рейтинг: 409
Андрей Кушнир

Malbork, Polska
Сообщений: 722
На сайте с 2012 г.
Рейтинг: 409
Верхньодніпровська районна бібліотека

Історична довідка свідчить, що Верхньодніпровська районна бібліотека бере свій початок від заснованої в 1875 році за ініціативою повітової Ради учительської бібліотеки, в цьому ж році постановою повітової Ради було узаконено її існування.Більшість книг для бібліотеки було підібрано в Петербурзі одним із членів повітової Ради.Потім поступово фонд її поповнювався від земських закладів, установ та приватних осіб і за 15 років існування нараховував 1202 примірників.У 1880 році бібліотека була передана в земську управу і перейменована в земську публічну бібліотеку Верхньодніпровського повіту. Фонд бібліотеки зростав, і в 1912 р. він досяг 2114 прим. В 1936 році відбувся розподіл України на області і райони. З утворенням Верхньодніпровського району бібліотека стала називатися районною. З початком війни припинено діяльність районної бібліотеки і за розпорядженням місцевої влади фонди районної бібліотеки, сільськогосподарського технікуму і райлікарні були об'єднані і закриті для зберігання. І лише в 1943 році, після звільнення міста від фашистських загарбників, фонди були розподілені і бібліотеки знову відновили свою діяльність. Спочатку, після війни, приміщенням бібліотеки був підвал по вул. Радянській, площею до 30 кв. м.В 1950 році сталися зміни в структурі і штаті бібліотеки. Цього ж року був відкритий читальний зал. І вперше за історію свого існування бібліотека отримала власне приміщення по вул. Дніпровській, нині його займає технікум. Фонд зріс до 33 тис. одиниць. Налагоджується комплектування, розширюється репертуар книжкових і періодичних видань. Бібліотека перейшла в нове добре відремонтоване 2-х поверхове приміщення, на першому поверсі був абонемент і книгосховище, на другому - читальний зал і методичний кабінет (пр. Леніна, 11). У 1975 році в Верхньодніпровському районі вперше в області здійснено експеримент зі централізації державних масових бібліотек. 39 бібліотек були об'єднані в єдину систему, з єдиним штатом, керівництвом, фондом.Районна бібліотека стала називатися Центральною районною і на неї було покладено повну відповідальність за стан бібліотечного обслуговування населення району.Коли збудували в центрі новий Палац культури, в 1978 році, сюди було переведено і ЦРБ.Одним із основних напрямків діяльності бібліотек є дослідження і збереження культурної спадкоємності, актуалізація історико-культурної спадщини, створення єдиного інформаційного простору краю при чіткій взаємодії з органами місцевої влади.
Основою багатогранної краєзнавчої роботи стала продумана організація фонду краєзнавчої літератури, який представлений багатьма виданнями про минуле і сьогодення краю. Тут чимало видань про творчість місцевих поетів та їхні твори. Доповнює все це виданий працівниками бібліотеки бібліографічний покажчик “Мої поетичні земляки”, в якому, крім життєвого і творчого шляху місцевих поетів, зібрана бібліографія їх творчості. У фонді представлена література, подарована читачами. Нам подарували свої видання поети: М. Дубина, Є. Рибас, М. Пшенишняк, Г. Солдатенко, а також вчителі-краєзнавці з Верхівцевого Орлови та жителька Верхньодніпровська М. Кравчук.Бібліотека веде видавничу діяльність. За останній час були складені і випущені такі посібники як: „Нескорена Верхньодніпровщина”, „Місто мрій і надій, трудівничих династій” (до 225-річчя міста Верхньодніпровська), „Ювілейна Верхньодніпровщина”, „Бібліограф рекомендує прочитати” і багато інших.

Центральна бібліотека Верхньодніпровської районної централізованої бібліотечної системи
51600 Верхньодніпровський район Верхньодніпровськ пл. Щербицького 1

Прикрепленный файл: верхнеднепр библиотека.jpg
Андрей Кушнир

Malbork, Polska
Сообщений: 722
На сайте с 2012 г.
Рейтинг: 409
Верхньодніпровський районний народний історико-краєзнавчий музей

сайт

Прикрепленный файл: музей.jpg
Андрей Кушнир

Malbork, Polska
Сообщений: 722
На сайте с 2012 г.
Рейтинг: 409
Стежки Великої Перемоги Верхньодніпровщина в роки Великої Вітчизняної війни

З яких шляхів не звертати до нашого району – з південної чи західної сторони, з півночі чи сходу – перше, що постане перед зором у степу, на околиці села чи міста, буде пам’ятник чи обеліск загиблим воїнам у Великій Вітчизняній війні. Скільки їх загиблих на переправах Бородаївки і Мишуриного Рога, Домоткані і Пушкарівки… Скільки їх у братських могилах Дніпрово-Кам’янки і Ганнівки, Новомиколаївки і Верхньодніпровська…Вперше про страшний лиховій ми, післявоєнне покоління, почули від своїх батьків та дідусів – учасників, очевидців війни. Потім були книги, фільми і знову – розповіді, спогади, сповіді. Тільки сприймались вони вже не по-дитячому – мов давноминула страшна казка, а як реальність – жорстока в мільйонах смертей, болюча незагоєна рана.Чим далі віддаляється від нас війна, тим ближчим стає осмислення непоправних втрат, веде до усвідомлення відповідальності, невідплатного боргу перед тими, хто грудьми закрив Батьківщину. Вслухуючись у спогади сивочолих ветеранів, розумієш – ми чи не останнє покоління, яке бачить, вклоняється, слухає живих солдатів Великої Перемоги. Пам’ятаймо про це! І будьмо уважнішими, чуйнішими, добрішими!
В перші дні війни багато жителів міста Верхньодніпровська вступили до лав Червоної Армії, в винищувальні батальйони, в загони охорони громадського порядку та майна. Райком партії та райвиконком мобілізували зусилля трудящих на збільшення випуску продукції для потреб фронту, населення міста брало участь у спорудженні укріплень, у вивезенні промислового устаткування і сільськогосподарського реманенту Верхньодніпровської МТС і колгоспів у східні райони країни.

12 серпня 1941 року німецько-фашистські загарбники захватили селище Верховцеве. В умовах жорстокого окупаціонного режиму жителі Верховцева не скорилися ворогу. В селищі розповсюджувались листівки та повідомлення Радянського інформбюро. Радіопередачі слухали бувші учні середньої школи комсомольці П.Ф. Чорний, В.Н. Гапоненко, А.Ф. Чорний. В червні 1942 року оглядач вагонів І.Т. Борсук влаштував побіг багатьом юнакам та дівчатам, яких окупанти насильно вивозили на каторгу в Німеччину, за що був схоплений і розстріляний гітлерівцями. З вересня 1942 року на станції Верховцеве почала діяти підпільно-патріотична група «Набат», яку очолив комуніст Д.І. Троян. До складу групи входили робітники станції – комсомольці В.М. Загорулько, В.С. Гудожник, С.Є. Тютюнник, В.О. Цимбал, учитель І.М. Зуб. Група встановила зв’язок з Крюковською підпільною організацією на Полтавщині і з партизанським загоном,який знаходився в Чорному лісі. Після визволення селища члени групи влились в ряди Червоної Армії.21 серпня 1941 року місто Верхньодніпровськ було окуповано німецько-фашистськими загарбниками. Масові розстріли, катування, вигнання на каторгу до Німеччини – такими методами фашисти намагалися зламати волю радянських людей. За час окупації фашисти замордували і розстріляли 327 чоловік. З міста та району вони угнали на каторжні роботи в Німеччину 3864 мешканців. Та не вдалося ворогам залякати жителів міста, які не втрачали віри в перемогу над фашистами. В перші ж дні окупації в місті було створено підпільну партійну групу, яку очолив колишній завідуючий відділом пропаганди і агітації Верхньодніпровського райкому партії Павло Іванович Пальоха ( до 1941 року у мирні часи п’ять років був директором семирічної школи в селі Дніпрово-Кам’янці).Фронт наближався до Дніпропетровщини. У червні-липні 1941 року Павло Іванович виконував доручення райкому партії по вивезенню зерна з колгоспів, керував переправою через Дніпро в Дніпрово-Кам’янці.В цей час у Верхньодніпровську формувалась одна з дивізій резервного фронту – кавалерійська. Воїни-кавалерісти чинили опір ворогові на підступах до нашого району але без підтримки танків і авіації стримати його наступ не змогли. 18 серпня 1941 року ця дивізія залишила Верхньодніпровськ. Обоз і поранених в сутичках з ворогом бійців було переправлено на лівий берег Дніпра в районі Литвинівки, а боєздатні частини відходили понад Дніпром до міста Дніпродзержинська, яке декілька днів захищали разом з місцевими винищувальними батальйонами.А напередодні, 16 се6рпня секретар райкому П.І. П’яник запросив до себе П.І. Пальоху і сказав йому: “Настає твій час, Павле Івановичу. Не сьогодні-завтра фашисти прийдуть в місто. Як діяти – ви знаєте».Як діяти Павло Іванович знав – вказівки одержав. Безсумнівно, добре усвідомлював і велику відповідальність, яку було покладено на нього.Насамперед, треба було організувати партійне підпілля. Діяв дуже обережно. Весь час переховуючись, вибирав тих, кого добре знав. Вже після визволення району від окупантів стало відомо, хто входив до складу підпільної групи. Це – голова Бородаївської сільської Ради С.І. Сіроштан і директор Бородаївської семирічної школи Г.А. Макаренко, голова колгоспу «Більшовик» Калужинської сільради Д.І. Якименко, директор Бородаївського пункту «Заготзерно» А.Н. Ворона, секретарі райкому комсомолу Г.А. Касьяненко і І.Г. Косяченко, працівник районної друкарні О. М. Полтораков, який мав у схованці невелику друкарську машинку «Бостонку». Було визначено і місце явки – будинок механіка міської електростанції В.Г. Щербицького. Тепер, коли нам стала яснішою обстановка в районі в період фашистської окупації, розумієш, як важко було активно діяти нашим підпільникам. Цього не могли передбачити при формуванні підпілля обком і райком партії. У перші місяці в селах, де мали працювати підпільники, ворогом були сконцентровані великі сили для форсування Дніпра. Придніпров’я буквально кишіло німецькими військами. А треба було діяти за найскладніших обстави. Населення повинно знати, що в районі є нескорені, що радянські патріоти будуть чинити опір ворогові, люди не повинні втрачати віру в неминучу перемогу.У Верхньодніпровську і селах невдовзі стали розповсюджуватись листівки, з яких населення довідувалось про звірства окупантів, про становище на фронтах. Викривалась брехня про те, нібито німці оволоділи Москвою і Ленінградом. А коли зимою 1941-1942 років німці були розбиті під Москвою, цій радісній події був присвячений спеціальний випуск листівки.Підпільники порушували лінії телефонного зв’язку німецьких штабів з їхніми воїнськими частинами. На шляху Кременчук – Дніпропетровськ восени і взимку 1941-1942 років було знищено немало ворожих автомобілів з боєприпасами і продовольством, зруйновано два мости.Великого резонансу в районі набула смілива партизанська акція підпільників, які напали на маслозавод у Верхньодніпровську і вивели його з ладу. Було спалено декілька складів продовольства та обмундирування.У селі Дніпрово-Кам’янці члени Верхньодніпровського підпілля організували ще одну антифашистську групу, до складу якої входили П.Ф. Двірник, Д.Ф. Вітебський, А.А. Ворона, С.Д. Чабан, Л.В. Рак, М.Д. Страшко. Вони зривали плани вигнання сільської молоді в Німеччину, вели антигітлерівську агітацію серед населення.Дніпровокам’янські підпільники восени 1941 року допомогли багатьом радянським воїнам, які пробивались з оточення, переправитись на лівий берег Дніпра. Про це пише в книзі «Дороги жизни и смерти» полковник Перекальський, один з керівників Українського штабу по керівництву партизанським рухом на Україні. Йому також підпільники допомогли перейти Дніпро.Дії верхньодніпровського підпілля викликати тривогу у стані окупантів. Поліцаї нишпорили у місті і селах району. Обіцяли нагороди тим, хто вкаже на слід підпільників. Особливо ж заповзято полювали поліцаї за Пальохою. Йому кілька разів буквально чудом удавалось вислизати з їх пазурів. Як свідчать документи, саме в цей час у Верхньодніпровську побував секретар підпільного обкому партії Микола Іванович Сташков.Тепер вже відомо, що гестапівцям вдалося заслати до лав підпільників свого провокатора. Розпочались арешти. Простір для дій секретаря підпільного райкому став звужуватись. Павло Іванович змушений був шукати зв’язків з патріотичними групами у селах Куцеволівці і Дереївці.Холодної лютневої ночі Павлу Івановичу вдалося обійти поліцейські засідки у селах нашого району і пробратися до Куцеволівки. Тут жила його двоюрідна сестра. Не знати, як це сталося – чи не подумав Павло Іванович, що сестрина хата була під постійним наглядом місцевих поліцаїв, чи голодний і знесилений просто пішов на ризик, – але не встиг він роздягнутись, як у хату вдерлися поліцаї. Пальоха був озброєний, але опору не вчинив. Кажуть, пожалів сестру та її дітей…Побитого, роздягнутого Пальоху поліцаї повезли у Дніпро-Кам’янку. Босого водили по селу, вимагали, щоб показав, де сховано партизанські запаси зброї, вибухівки, друкарську машинку. Але нічого не добилися. Не видав Пальоха нікого з підпільників.28 лютого 1942 року після жорстоких катувань напівживого Павла Івановича поліцаї привезли в село Мости. Кинули його на підлогу в хаті старого шевця на березі річки Омельник, а самі сіли пиячити – «приливати» удачу. Чи чув Павло Іванович, як злорадствували його кати-поліцаї, мерзенні запродавці, а чи може вже й не чув. Вночі поліцаї витягли його на лід річки, по-звірячому вбили і з каменем на шиї кинули в ополонку…Весною жителі села знайшли тіло Па льохи в річці і тайком поховали на березі. А восени 1943 року після вигнання окупантів, похоронили в братській могилі поряд з полеглими у боях визволителями Придніпров’я. Ім’ям безстрашного підпільника жителі Верхньодніпровська назвали одну з вулиць свого міста. В селі Дніпрово-Кам’янці йому установлено пам’ятник. Загинули також І. Сіроштан, Г. Макаренко, Д. Якименко, А.М. Ворона, Т. Косяненко, І. Косяченко, Л. Коваленко, А. Полтораков. На початку 1943 року були заарештовані і закатовані учасники антифашистської групи в Дніпрово-Кам’янці П. Дворник, Д. Вітебський, А.А. Ворона, С. Чабан, М. Страшко, Є. Рак.


Андрей Кушнир

Malbork, Polska
Сообщений: 722
На сайте с 2012 г.
Рейтинг: 409
Після розгрому німецьких військ на Курській дузі війська Степового, Південно-Західного і Південного фронтів розгорнули наступ з метою розгрому південного крила групи німецько-фашистських військ армії «Південь». До складу Степового фронту входили 37-а і 57-а армії під командуванням генералів М.Н. Шарохіна і М.А. Гагена. Вони мали завдання форсувати Дніпро в районі Ми шурин Ріг – Верхньодніпровськ. Відомо, якого великого значення укріпленню високого правого берега Дніпра надавали німці, називаючи його неприступним «східним валом». На ділянці наступу військ Степового фронту від Черкас до Верхньодніпровська вони зосередили 24 дивізії. Тут їхні наземні сили підтримували два корпуси повітряного флоту (700 літаків). На лівому фланзі ІІІ Українського фронту напроти сіл Сошинівки Верхньодніпровського району і Аулів Криничанського району вийшли підрозділи 46-ї армії генерала В.В. Глаголєва. У складі 31-ї, 236-ї і 323-ї дивізій.Першим до Дніпра вийшов взвод розвідників лейтенанта С.П. Шпаковського. Він мав завдання форсувати Дніпро і захопити хоча б невеликий плацдарм на правому березі. Ось що розповідають документи про дії групи розвідників.Вночі 25 вересня 1943 року їм вдалося на двох човнах непоміченими ворогом дістатися крутого берега в районі Сошинівки. Тихо пробравшись до переліску, звідки могли спостерігати за поведінкою передового поста ворога. Солдати, гріючись біля вогнища, час од часу підбігали до гармат і кулеметів і навмання відкривали вогонь у бік Дніпра. Ось вони помітили на воді човни, що наближалися до берега, і почали бити по них. Лейтенант С.П. Шпаковський знав, що в тих човнах йде підмога для його взводу. Щоб відвернути увагу німців від човнів наших десантників, лейтенант підняв своїх хлопців в атаку. Рішучі дії наших розвідників були несподіванкою для німців. Не знаючи сил атакуючих, німці явно розгубились і стали втікати, залишаючи розвідникам гармати і кулемети.Тут на допомогу розвідникам й підоспіла допомога – на захоплений ними плацдарм прийшли підрозділи 500-го стрілецького полку. Так розпочалися запеклі бої на плацдармі біля Сошинівки і Аулів. До 1 жовтня на цьому плацдармі вже діяли три дивізії 46-ї армії. Це значно полегшило наступ сил фронту на інших напрямках на правому березі Дніпра. Командиру розвідників С.П. Шпаковському за сміливі дії по оволодінню першим правобережним плацдармом було присвоєно звання Героя Радянського Союзу. Битві на цьому плацдармі присвячена яскрава діорама, яку вже встигли осягнути тисячі верхньодніпровців та жителів району у музеї бойової і трудової слави Верхньодніпровського крохмале-патокового комбінату (сел. Дніпровське). Художники В.С. Горбаченко, В.І. Еріх, М.В. Козулін зобразили головні епізоди цієї битви.Діорама створена на історичній основі. Художники скористалися архівними документами, спогадами учасників боїв на цьому плацдармі. Ось йдуть в атаку бійці роти капітана, комуніста, А.Д. Семенова, жителя Ростова-на-Дону. Під час переправи через Дніпро він геройськи загинув. Указом Президіума Верховної Ради СРСР від 20 грудня 1943 року йому посмертно присвоєно звання Героя Радянського Союзу. Відважний воїн похований в братській могилі у міському парку, який названо його ім’ям. Хоробро б’ються з ворогами інші герої Дніпра, які стали для нас легендарними. Це їх, таких рідних і сильних, з надією чекали жителі загарбаного німецькими фашистами Придніпров’я.
На фронтах Великої Вітчизняної війни в боях з німецько-фашистськими загарбниками відзначилось чимало жителів Верхньодніпровська. У серпні 1943 року в місті Чистяковому загинула розвідниця В.Г. Листопад, колишня учениця Верхньодніпровської середньої школи №1, яка не раз виконувала бойові завдання командування в тилу ворога.За мужність і відвагу, виявлені в боротьбі з німецько-фашистськими загарбниками, 862 воїни з Верхньодніпровська нагороджені орденами та медалями Союзу РСР. Уродженця міста Героя Радянського Союзу О.І. Дидишка (цього звання він був удостоєний 11 квітня 1940 року за героїзм і мужність, проявлені в боях з білофінами) було нагороджено орденами Богдана Хмельницького і Олександра Невського. О.І. Дидишко загинув у 1944 році під час боїв за визволення Білорусії в районі міста Городок. Родом із нашого міста і Герой Радянського Союзу П.О. Шелепов, який брав участь у боях з німецько-фашистськими загарбниками під Москвою взимку 1941-1942 років, у боях за визволення Білорусії, Польщі, у форсуванні Дніпра, Березини, Одера. В квітні 1945 року група сміливців, до якої входив командир відділення П.О. Шелепов, переправившись на західний берег Одера, захопила плацдарм, що дало можливість головним силам полка успішно форсувати ріку. За бойові подвиги і мужність 29 червня 1945 року йому було присвоєно звання Героя Радянського Союзу.22 жовтня 1943 року місто Верхньодніпровськ було визволено від окупантів. Наказом Верховного Головнокомандуючого 303-й стрілецькій дивізії полковника К.С. Федоровського, 36-ї гвардійській дивізії генерал-майора М.І. Денисенка, 1008-му винищувальному протитанковому артполку підполковника В.Г. Котенка і 523-му мінометному полку підполковника М.А. Черенкова було присвоєно найменування «Верхньодніпровських».23 жовтня 1943 року частини 73-ї гвардійської стрілкової дивізії (командир – полковник С.А. Козак) 7-ї гвардійської армії і 14-ї гвардійської дивізії (командир – полковник Г.П. Слатов) 57 – ї армії визволили Верхівцеві від фашистських окупантів. 1328 жителів селища нагороджені орденами і медалями.
Андрей Кушнир

Malbork, Polska
Сообщений: 722
На сайте с 2012 г.
Рейтинг: 409
Спогади про голодомор 1932–1933 років жителів Дніпропетровської області (матеріали, опубліковані в газетах )

Верхньодніпровський район

с. Бородаївські Хутори
«Спасибі і прощай...»
Мої односельці, читаючи у «Придніпровському комунарі» гіркі спогади про голодомор в селах нашого району 1932–1933 років, не раз зверталися до мене: ти, Петре Юхимовичу, пишеш до газети, то напиши про страшні дні голоду і у наших Бородаївських Хуторах, адже сам пережив те і добре пам'ятаєш...
Так, пережив і пам'ятаю. Силую свою пам'ять, відновлюю епізоди трагедії наших селян.
Здавалось, життя спинилося у своїй ході. Вечорами не чути було дівочих пісень, не перегукувались парубки, не бринить балалайка, як бувало, не вистукує бубон. Як ото в Кобзарі: село неначе погоріло, неначе люди подуріли...
Щодня – сумні вісті. На тому кутку села померли з голоду Мусько Семен і Мусько Лаврін. На дорозі знайшли мертвого Ступника Опанаса. Це того самого, що так палко виступав на загальних зборах, закликаючи селян коритися Радвладі: вона, казав, не дасть нам загинути – підемо до колгоспу.
Березень, понеділок 22-го дня 1932 року. Мати зварила жменю дрібної, як горошок, картоплі й подала мені на піч: «На Петю, більш нема нічого». Проковтнув картоплю з лушпинням, підгорнув подушку під голову, лежу і дивлюся на матір. Вона сидить на полику, худа, змучена, з пухлими ногами. Закрила обличчя натрудженими руками і щось собі шепоче чи плаче.
Того дня я до школи не пішов. Колгоспний їздовий Очкур Трохим Петрович (він ще живий) зайшов до хати, забрав мене, а по дорозі ще й маленьку дівчинку, та й повіз до дитячого будинку у Верхньодніпровськ. Я обійняв нещасну дівчинку, щоб утішити в горі, а сам плакав усю дорогу за матір'ю, адже вона залишилася одна в хатині, де немає й крихітки харчу...
Дитячий будинок. Дні перебування тут залишились у пам'яті неприємним спогадом. Не знаю, хто так настроїв його вихованців, але нас зустріли ворожими вигуками: «Куркулів привезли, куркулів!».
Подальше життя тут для дітей-селюків в було пекельним. Коли траплялися крадіжки майна (то ковдри, то простирадла не стане), все звалювали на нас. «Це куркулі покрали!». Щоденно зчинялися бійки. «Бий куркулів, це вони нас обкрадають!». Поціляли в нас головками оселедців і вигукували: «Я розстріляв куркуля!». Ми збивались в куточок і мовчали. Вихователька не могла втихомирити розбещеної і напівголодної дітвори.
Не витримуючи такого життя, селянські діти вночі утікали з дитбудинку. Так зникли хлопці з мого села Микола Саламаський, Володимир Маслюк, Іван Карлаш. Повернувся і я до голодної матері, яка в той час працювала на свинарнику в батрацькому гуртожитку, який селяни називали «комуною».
Для нас, «комунарів» було організовано загальне харчування. Варили раз на день баланду з макухи, здобрену кукурудзяним борошном. А коли цих «продуктів» не було в коморі, видавали по сто п'ятдесят грамів соняшнику.
Якось сидимо з матір'ю в хаті, як тихенько відкрилися двері і на порозі постав високий дідуган.
– Здрастуйте, – ледь чутно промовив, присів на лаву понурений. Помовчав – і до матері: «Ганно, в тебе...». Він не доказав, та мати й так зрозуміла, що йому було потрібно. На столі лежали три галети, спечених з просяної полови та потовченого глоду. Мати подала йому дві. Він миттю проковтнув їх і підвівся.
– Спасибі і прощай, Ганно...
Він переступив поріг важкими ногами.
Це був житель нашого села Латиш Гаврило, якого звали Стехою. На другий день Стеху зарили без труни у коліно викопану яму.
Згадую сім'ю Павла Шаповала та його дружини Мелашки. Мали вони трьох синів і одну дочку. За невиконання доведеного завдання хлібозаготівлі їх «розкуркулили» і вигнали з хати. Діти, мов мишенята, розбрелися між людей. Хата деякий час стояла пусткою. Та ось з'явилася Мелашка (Павлиха). Виснажена, немічна, вона бродила по селу, випрошувала у таких же, як і сама, голодних людей милостиню. В болоті рвала шпичаки (молодий очерет), збирала печарицю. Це вже була не людина, а тінь.
Зустрічаючись з людьми, Мелашка говорила: «Нема Павла – помер у федорівських вербах. А де ж я помру?».
Так ніхто з земляків і не знає, де померла вона.
А ще пам'ятаю, що в районній газеті «Колгоспним шляхом» була така замітка, підписана дочкою Шаповалів Ніною Павлівною: «Я відмовляюсь від своїх батьків-куркулів і обіцяю ніяких стосунків з ними не мати». Зробити так Ніну напутив хтось у зв'язку з тим, що за класовим станом її не приймали до комсомолу і в педшколу...
У селі Василівці (частина Бородаївських Хуторів) було щось із п'ятдесят дворів, а на час голодомору жити у цих дворах залишалося шість сімей, інші були або «розкуркулені» і вигнані з насиджених місць, або втекли світ за очі від голодної смерті. Ідучи з школи, я заглядав до опустілих хат і в одній з пусток натрапив на двох маленьких діток – пухлих, мертвих. Хто їх батьки – не знаю.
По-різному мерли селяни – одні від голоду, інші кінчали самогубством. Приречений на голодну смерть. Коваль Юда не побажав її чекати – повісився у власній хаті...
Бригадир одержав викове борошно для спільного харчування, сам варив з нього галушки з розрахунку п'ять штук на чоловіка. Ось до цієї бригади майстрів приходить 80-річний Мигуля Каленик й просить зарахувати його в бригаду, щоб одержувати п'ять галушок.
«Гаразд, – сказав бригадир.– Ідіть на дорогу, діду, збирати іржаві цвяхи».
Пішов старий виконувати наряд. До часу, коли зварилися галушки, повернувся з жменею іржавих цвяхів, висипав їх і каже: «Тепер давайте п'ять галушок». «Ні, – каже бригадир, – одержиш лише чотири, бо це ми для вас відриваємо по галушці зі свого пайка». Дід з'їв чотири і взяв п'яту. Бригадир вибив з його ложки ту галушку. « Це вже зайва», – сказав.
У клубі йде суд. Звинувачується Ступник Олексій в тому, що його батько крав колгоспну кукурудзу на полі. Суддя Довженко запитує Олексія:
– Ти крав колгоспну кукурудзу?
– Ні, я не крав, то – батько.
– То ти ж посилав його?
– Ні, він сам.
– А ти проти радвлади агітував? – запитує суддя.
– Ага, агітував, – мовить Олексій, не розуміючи суті сказаного.
Суддя переможно посміхається. Оголошується вирок: за агітацію проти радвлади Ступника Олексія позбавити волі на 4 роки в трудових таборах...
Пам'ятаю ще один вирок. Під час поминального обряду по покійнику заарештували Бігуна Василя Марковича. Звинуватили в агітації проти радвлади і за зв'язок з папою римським. Вирок суду: 25 років позбавлення волі.
Було на той час Бігунові вісімдесят років. От він після оголошення вироку й звертається до судді: «Спасибі тобі, що даруєш мені ще двадцять п'ять років життя!».
Накинули Василю Марковичу наручники і повели: попереду піший міліціонер з гвинтівкою, а позаду –кінний, з оголеною шаблею.
Навпроти церкви «злочинець» падає на коліна, осіняє себе хрестом і промовляє: «Прости мене, господи, за невинність мою і сохрани мене!»
Просидів у в'язниці Василь Маркович щось із три місяці і «великого злочинця» випустили на волю.
Село голодувало, а уповноважені з райцентру організовували бригади по викачуванні «захованого» хліба. Шукали його у торбинах, у глечиках, шастали й за іконами. Так виконувались державні плани хлібозаготівлі.
Не виключаю, що уповноважені, ходячи по дворах, бачили Зануду Івана, який під абрикосом варив у іржавій ну-ну «пюре» із зелених, що тільки зав'язалися. плодів. Під тим деревом Зануда й сконав...
Отаку наругу над собою терпіли наші земляки в роки голодомору. Я розповів лише про те, що бачив на власні очі.
Петро Кошовий. с. Бородаївські Хутори
Придніпровський комунар.– 1990.– 17 липня.– № 85.– С. 2
Андрей Кушнир

Malbork, Polska
Сообщений: 722
На сайте с 2012 г.
Рейтинг: 409
с. Мишурин Ріг
Тридцять третій
Спогад з пережитого
Визнати, що голод 1932–1933 років став справжньою трагедією народу, наслідком злочинного курсу Сталіна та його найближчого оточення (Молотов, Каганович) щодо селянства.
(З постанови ЦК Компартії України «Про голод 1932–1933 років на Україні...»).
Пишу правду, якої і уві сні не хочеться бачити...
До створення колгоспів наш двір відносили до маломіцних середняків. Сім'я була з шести душ: батько, мати, дві сестри і два хлопці (брат Яшка змалку лишився ноги і ходив на дерев'янці).Найменшому мені у той час було шістнадцять років.
Пам'ятаю, як наприкінці 1928 року почали організовувати (вірніше, зганяти людей) колгоспи, а навесні 1929 року засівали вже колгоспом. Ми пішли в колгосп без особливого тиску, добровільно здали чистеньку пару коней, бричку, весь реманент хліборобський. Батько пізніше поодносив у колгосп ще й запасні ланцюги та гальма. Одним словом, усією душею віддалися ми колективному господарству. А були й такі, що хитрували — нічого не понесли і не повели в колгосп, а корівок придбали. У нас же корови не було, тому пізніше, коли спіткав голод, ми дуже шкодували... Коли після відомого сталінського «Запаморочення від успіхів» деякі селяни стали виходити з колгоспу, ми, як і ще 37 сімей, залишились у «Червоному партизані». Працювали чесно. Кожного року наша сім'я виробляла найбільше колгоспу трудоднів. Батько, не дай Бог, коли хто з нас вигадував причину, щоб не йти на роботу, сердито повчав: хто краще працює, той більше й має. Та подальше життя жорстоко спростувало цю його заповідь...
За 1932 рік одержали на трудодні п’ять центнерів хліба – різним зерном: жито, ячмінь... Та ще й з власного городу стільки ж зібрали. Коли добавляти буряка, кабака, то й вистачило б до нового урожаю. Дечому навчила нас зима тридцять другого, коли різною мішанкою доживали. Отже, й тепер на чистий хліб не треба надіятись. Так розмірковував батько.
Та його міркування пішли шкереберть. В колгоспі ми хліб одержали у жовтні, а в грудні у нас його забрали...
А було це так. Ходила нашою вулицею комісія по викачуванню хліба. Біля нашої хати зупинилася підвода, двоє йдуть у двір. Знайомі, навіть ще й родичі. Батько якраз був вдома. Один з комісії дістає з кишені список і читає, що нам слід здати отой хліб, що одержали на трудодні. Як незаконно розданий колгоспом аванс. У всіх нас потерпло тіло страху. Нам же нічого не лишається на зиму – як жити?
Як виносили мішки з хати, ми плакали – так ніби виносили покійну матір. Батько промовчав. Після того ходив у контору, благав, щоб повернули частину заробленого хліба хоча б для дітей, то ніхто й балакати з ним не захотів.
Тоді на сімейній раді ми вирішили: усім ходити на роботу нізачим, батько, мати й сестра будуть працювати в колгоспі, а ми із старшою сестрою – в поле за мишаками, збирати сою, що осипалась при збиранні, а головним промислом нашим мало бути перемолочування старої соломи. Якщо ще раз змолотити тонну соломи, то можна наскребти з кілограм січеного зерна. Але робити це треба було потай, бо правління колгоспу забороняло молотити, відбирало в голодних людей таким способом добуте зерно. Тому робили це ми вночі або рано-вранці.
Селяни вже стали помирати від голоду. Ми, вважай, хліба не бачили від самого Різдва. Обходилися тим, що ми добували. Батько у колгоспі різав солом'яну січку худобі, то дивись, приносив якийсь стаканчик натрушеного зерна. На озерах верші ставили, ловили рибу, поки наші снасті не покрали. Докрутились до тепла. Дні стали довгими. Голодна смерть запрацювала щосили. Весняний вітер навіював усе відчутнішу слабість. Сестри ще якось тримались, а ми, чоловіки попухли. Все трудніше було ходити мені з сестрою молотити солому. Туди сходилося все більше людей. Одні скубуть, другі молотять, інші варять жито. А ті, хто не має вже сили молотити, то просять готового, а то й вмирають тут же...
Вмирали безпорадні і безпомічні діти. До цього люди вже звикли. Ніхто нікого не жалів. Кожен думав, як самому вижити
Йдемо увечері додому і моторошно: шлях на вулиці так заріс бур'яном, що лише стежка зосталася. Позаростали хати, бур'ян зазирає у вікна, ніби віщун смерті, що ходить за людьми слідом. А вмирали люди тихо, мовчки, без зойків...
* * *
Якось пішла селом чутка: приїхав вербовщик набирати людей на роботу в овочерадгосп за Дніпропетровськом. Ми з сестрою пішли вербуватись, а там вже чимало односельців зібралось – худі, пухлі. Усі пожвавішали, коли вербовщик сказав, що в радгоспі удосталь годують. Передчуття, що тебе скоро нагодують, мовби сили додавало.
Приїхали до Дніпропетровська пароплавом. Обіцяної автомашини, яка мала перевезти завербованих до радгоспу, на пристані не виявилось. Довелось пішки плентати, а це кілометрів з десять. Та ще й дощ прав всю дорогу. Мокрих і голодних завели нас у дощатий барак. Холодно, в повітрі витає трупний сморід...
До ранку дощ перейшов у сніг. Повели нас в їдальню, а там сказали, що на нас не варили. Хліба не дали, хоча розсольником напоїли. Зате в обід я за п'ять місяців вперше з'їв шмат хліба. Був він якийсь водянистий – але ж хліб!
Тих харчів, які обіцяв вербовщик, ми, звичайно, не одержували, але щось їли...
Другого ранку повели на роботу – саджати картоплю. Грязь невилазна, черевики мої стали розповзатися. Як не зв'язував, але купи вони вже не трималися. Повідпадали підошви. Тоді я пообмотував ноги мішковиною. Але то таке взуття, що в ньому можна було хіба сидіти, але не ходити по грязі. Тоді бригадир послав мене до тракторів, сказавши, що їздити можна й босяком...
Я простудився. Став дуже кашляти і худнути. Та й як не простудитися, коли приходячи з роботи в барак, ми в мокрому одязі залазили під ковдри і спали до ранку... Дехто й не просипався... Кожного ранку їхала гарба попід бараками, в яку складали трупи. Як дрова, їх везли за конюшні на гноєсховище. Там «покоїться» і дехто з моїх односельців.
Сестра, бачачи, що й моя туди дорога, продала вовняну кофту і поволокла мене ледь живого та теплого до пароплава. Приїхали ми на свою пристань ще як сонце стояло над деревами, а до рідної хати добралися вже смерком. Насилу дотягла мене сестра. Був я схожий на опудало, зроблене з одного кілка.
В хаті світилося. Батько, мати і брат Яшка сиділи за столиком і щось сьорбали з казана. Сестру впізнали одразу, а мене довго розглядали, повстававши з-за столика. Мати заплакала, а батько не то зі зла, не то з жалю, сказав сестрі Мотрі: «Нащо ти привезла його мені на очі?» – і втер сльозу.
Нас посадовили до казана з гарячим кандьором, підсунули поближче череп'яну миску з полов'яними маторжениками.
Поліз я на теплу піч і так заснув, що мати забоялася, чи не помер. Проснувся, коли тепле сонечко заливало хату так весело, ніби в світі й немає голоду. Глянув на матір – одні мощі. А ноги мої – мов склянки. Поснідали з матір'ю свіжим супом з жаливи і маторжениками, що розсипалися при дотикові до них.
Вийшов з хати, сів проти сонечка. Земля після тривалих дощів запарувала. Благодійне тепло обіцяло врожай. Куняючи, помітив під стріхою батькові вудки. Узяв їх і пішов до Омельника. Вода була на спаді. По той бік – село Калужине. Зеленіли луки, дерева розпускали листя. Деркачі перекликаються, соловейки щебечуть. А зозуля лічить, скільки мені жити.
Славні пташки голоду не знали. А люди – що ж ви накоїли? Обібрали один одного, прирекли ближніх на такі муки...
Мої дитячі роздуми порушив дзвінкий перестук коліс правлінської брички, що їхала понад річкою прямо до нас, рибалок. З брички встали три дядьки і колгоспний парторг Філатов. «Так ось де ви, симулянти, ховаєтесь!» – кричали на дітей, які зібралися на березі добувати собі їжу. Хапали наші вудки, ламали через коліна і кидали в річку...
Другого дня пішов я на роботу. Спробував коні водити в плузі – не потягну ніг. Кому потрібен такий погонич? На бригадному стані готували приварок, давали по шматочку соєвого хліба. Коли хто приносив з дому пляшку молока, то можна було світловий день відпрацювати. У нас молока не було...
Пішов на роботу і наступного дня, але мені вже пайки не дали, мабуть, за принципом: хто не робить, той не їсть. Скривджений потяг пухлі ноги до скирти соєвої соломи, яку вже обсіли з усіх боків хлопці з сусіднього села. Один з них лежав на стежці без руху, помирав... «І мені скоро таке буде», – подумав і став скубти скирту. Довго скуб, але добув лиш стаканів зо два сої. На одній з багатьох жерстянок насмажив і поїв.
Пішов далі у напрямі села. Матері нічого не несу. Бачу, на рівнині ходить трактор ХТЗ. Садять кукурудзу. Причіплювач сидить на задньому корпусі плуга і вкидає насіння в третю борозну. Підождав, поки трактор сховається з виду, і почав збирати у борозні кукурудзу – і в рот, і в кишеню. Та так захопився, що й не помітив, як трактор з протилежних гін наблизився. Втікати пізно. Що буде, думаю, те й буде. Бачив же, як людей били, навіть голодних...
Тракторист, не встаючи з-за керма, свариться мені кулаком, а причіплювач устав і з мішком через плече йде до мене. Це був наш недалекий сусід Ілько, років за чотири старший від мене. Кричить сердито: «Ти нащо через усю загінку визбирав кукурудзу?» Я скривився винувато і кажу: «А як ото граки збирають, то ви й не бачите». Подивився Ілько на мене, озирнувся довкола, а потім набрав з мішка дві пригорщі кукурудзи, висипав мені за пазуху і пішов до трактора.
Аж заплакав я від радощів. Наче й пухлі ноги легше пішли. Надвечір добрався до села. А воно наче вимерло, навіть гавкоту собачого не чути. Бачу хтось лежить на вулиці. Впізнаю: однокласниця моя Шура. Бур'яном заїлась і померла, не дійшовши до свого двору. Було їй також шістнадцять... Не пощадила голодна смерть і красуню Шуру.
Смеркає. Сидить мати коло кабиці. Коли б не знав, що то вона, не впізнав би: скелет, до якого моторошно й підходити. Варить дохлу конину з щавлем. Збирає ложкою чорну піну в казані і не чує, що я стою біля неї. Їй все байдуже. Коли ж я насипав повну череп'яну миску кукурудзи і поставив перед нею, сплеснула руками і заридала. «Іди, синку, й завтра в бригаду, – каже, – може й ще дадуть».
Наприкінці травня я кіньми волочив кукурудзяне поле, яке засівав Ілля. Пройшов гони та й сів перепочити, коли, бачу, батько йде до мене. Сів біля мене втомлений. А він у Дубовій балці пас ялівняк. Це, мабуть, думаю, прогнали його від скотини і тепер буде нашій сім'ї край. Аж ні – приніс новину. Оце, каже, доробляй до вечора тут і не додому йди, а до мене – будемо з тобою пасти худобу, бо напарник опух і його забрали додому. Я домовився у правлінні.
Увечері батько і брат Яшка біля куреня варили суп із жита, а сестра тим часом пішла до скирти молотити зерно.
Жити стало дещо легше. В череді отелилися чотири первістки. Нам ще привели корів. Тепер правління призначило нам по літру молока на день. Та батькові це вже не помогло. Так він і не одужав... Скоро його не стало.
Вже і жито половіє, і шовковиці червоніють, а голодна смерть все ще лютує в селі. Покійників вже й не рахували. Звістки про смерть селян сприймалися, як щось звичне. Наша сім'я ,крім батька, хоч і слабувала, все ж вийшла з смертельного «оточення».
* * *
Розповів про страшний голодомор тридцять третього року, та й думаю тепер: за що ж нам було послано таку кару? Збагнути здоровим глуздом не можу. Чи бува не в «нагороду» за те, що у житті нашому не стало нічого святого? Тепер говорять про те, щоб спорудити пам'ятник голодомору. Я пристаю до пропозиції поета Бориса Олійника: насипати в полі високу могилу, хай заросте вона шовковими травами, а трави ті, мов струни органу, хай вдень і вночі співають панахиду безневинним жертвам страшної трагедії.
Павло Кріпак, с. Мишурин Ріг
Придніпровський комунар.– 1990.– № 23.– 22 лютого.– С. 3.

Андрей Кушнир

Malbork, Polska
Сообщений: 722
На сайте с 2012 г.
Рейтинг: 409
Мишурин Ріг
Тоді, в тридцять третьому
Цей лист-сповідь про страшний голодомор тридцять третього прозвучить дисонансом до наших повідомлень про небувалий цьогорічний урожай на хлібних полях області. Його автор – житель села Мишурин Ріг, де в колгоспі «Червоний партизан» люди нині живуть у достатках.
Наша газета вже порушувала болючу тему голоду, бо хоч яке сьогодення, але не вирвати з історії України чорної сторінки 33-го. Одержавши листа ветерана, газета вирішила ще раз повернутися до цієї животрепетної теми. Хай знає нинішня молодь і цей пекучий рядок минувшини. Хай вище цінує наше одвічне багатство – хліб.
До колективізації наше господарство значилося по сільській Раді як «маломощний середняк». Сім'я склалася з шести душ: мати, батько, дві сестри і нас два хлопці. Я найменший – у 33-му мені було 16 років.
Як відомо, колгоспи почали організовувати у 1928-му, на кінець року, а 1929-го навесні вже сіяли колгоспом.
Ми пішли до нього без особливого тиску. Усуспільнили молодих чистих коней, посівний матеріал, бричку і весь хліборобський реманент. Пізніше батько повідносив навіть зайву збрую, гальма, ланцюги тощо. Одне слово, всією душею ми віддались колективному господарству. А були і такі, що нічого в колгосп ні повели, ні понесли, а корівку придбали в ті роки. Корова ж вирішувала долю сім’ї.
У нас корови не було. Потім через деякий час з’явилась ота сталінська теза про запаморочення від успіхів. З колгоспу стали виходити, говорили: «Колгосп розбігся».
Ми не виходили. У нашім колгоспі «Червоний партизан» лишилося 37 дворів. Кожного року наша сім'я виробляла найбільше трудоднів по колгоспу. Ми теж добре працювали, і перед фатальним 33-м роком було, не дай бог, лишитись вдома без поважних причин, то не бригадир нас каратиме, а батько. Завжди нам казав: «Хто краще робить, той і матиме». Та подальше життя батькових слів не підтвердило.
Ми восени 1932 року одержали на трудодні в колгоспі п’ять центнерів хліба, пригадую, житом та ячменем. Та з власного городу дещо зібрали. За підрахунками батьків цього могло вистачити до нового врожаю, якщо підмішувати кабаком, буряком та споживати пайком, бо нам уже був знайомий сутужний 1932 рік.
З колгоспу хліб одержали в жовтні, а в грудні у нас його забрали. А було це так. Десь у половині грудня нашою вулицею йшла комісія «по викачці хліба». Біля двору зупинилась підвода. Два чоловіка йдуть до нас, заходять у хату. Якраз і батько були вдома. Зайшли знайомі люди, Навіть один і родич, витягли з. кишені список і читають, що нам слід зараз здати хліб – отой, що одержали з колгоспу на трудодні, як незаконний аванс. Від страху ми всі потетеріли. Для нас це був вирок на голодну страту. Нам же нічого не лишиться, з якими харчами ходити на роботу?
Уповноважений подивився в наші кошелі з зерном, гукнув: «До підводи несіть мішки!» Вибрали, що називається, під мітлу. Як виносили з хати наш хліб, то заридали ми, ніби виносили покійну неньку... Батько тільки й промовив: «Оце тобі заробили хлібця на зиму». То скільки батько не ходили у колгоспну контору до уповноважених, щоб хоч частину зерна нам вернули, та де там, ніхто й говорити не хоче. Як батько не доводив, що наша сім'я має найбільше трудоднів у колгоспі, не допомагало, була одна відповідь: «Хто робитиме в колгоспі, той з голоду не вмре».
На сімейній раді ми вирішили так: батько, мати і старший брат й надалі ходи ходитимуть на роботу в колгосп (менша сестра того ж року від нас відійшла). А ми з старшою сестрою Мотрею будемо ходити на здобич у поле: мишаки збирати та по ниві прілу сою, а основний наш промисел і надійніший – торішню солому перемолочувати. Треба тонну старої соломи перемолотити, щоб на витрушувати кіло посіченого зерна. Правління колгоспу суворо забороняло молотити, доводилось це робити вночі або рано. А жаль, що можуть забрати кіло жита, голодним трудом здобутого. Нам було відомо і таке: поки є хоч невеличкий заживок і мізерна пожива, не сиди, поки ослабнеш, бо голод безпощадний. Як увалиться в хату, то всім каюк!
Хліба в нас не було від самого різдва, перебивались то кабаком, то буряком, а картоплю ділили пайком, а під весну і тієї не стало. Ставили по озерах верші. Хоч яка – а підтримка, та скоро у нас їх покрали. Дотягли до тепла. Дні стали довгі, весняні вітри повіяли. Голодомор працював на всю силу. Дійшла черга й до нас. Мати і сестра держаться, а ми, хлопці і батько, попухли. Бачить сестра Мотря, що голодна смерть поставила і нас на чергу, бере на роботу сапу і ціп. Вдень поле в колгоспі, а вночі молотить. Мені в колгоспі роботи не дають пухлому. Удень і вночі я помагаю сестрі молотити, вірніш, я скубу солому, а вона молотить та мені приказує й плаче: «Гляди ж, не займай нічиєї добичі, бо бачиш, що люди людям роблять – убивають...»
Пройшла селом чутка, що в сільраду приїхав вербувальник, вербує в овочегородний радгосп, розташований, за Дніпропетровськом, на старому Клочко. «Їдьте, діти, – говорить батько, – може, хоч ви залишитеся живими».
Пішли ми з сестрою вербуватись. Вербувальник розповів нам, що в їхнім радгоспі годують тричі на день уволю. Від обіцянки ми пожвавішали. Везли нас пароплавом. Вербувальник обіцяв нам, що від пристані до радгоспу повезуть машинами. А встали з пароплава увечері, надворі дощ, ніяких машин нема, люди слабі, а йти в радгосп десять кілометрів. Так нас дощ холодний прав усю дорогу. Прийшли ми ранком. Не всі доплентались, немало залишилось по дорозі у грязюці кінчати своє коротке життя. Прибули мокрі, голодні. Завели нас у дощаний холодний барак з трупним запахом.
Настав день, дощ перевівся на сніг. Нас повели в їдальню. А там завідувач кричить, що на нас їжі не готували. Дехто з дівчат почав плакати, хліба не дали, а розсольником теплим нагодували. В обід ми вже їли вариво з хлібом, який би він не був але ж хліб. За п'ять я вперше з'їв кусень хліба. Брав я те щастя тремтячими руками. Як утопаючий за рятівне коло хапався. Безумовно, тих харчів, що обіцяв нам вербувальник у радгоспі не було. Але ж їжа. Та друге лихо нас чекало. Наступного дня повели на роботу: дівчат – саджати картоплю, а нас, хлопців ями загортати. Кожен день дощ, грязь по коліна. Мої благенькі ботинки почали розлазитись. Я їх дротом поскручував і мотуззям позв'язував, поки зовсім не відпали підошви. А дощ упереміш зі снігом кожен день. Я розірвав мішок, з дому взятий, обв’язав ним ноги, грязь – ніг не потягну. Заїдав не так голод, як холод. Я сильно застудився, ходячи майже босоніж. Кашель, різке похудіння. Було, прийдемо з роботи мокрі й босі в холодний барак, позалазимо під ковдру і цокаємо зубами. А на ранок частина нашої команди вже наказала довго жити. Щоранку понад бараком їдуть гарбою, складають трупи, мов дрова, і везуть за конюшню, до порожнього гноєсховища. Там і загортають. Забрали останнім заїздом і декількох моїх односельців з Мишуриного Рога, які й понині там спочивають. Сестра моя бачить, що я на очах у неї тану, що і моя дорога в гноєсховище. Як вона не відривала від свого рота пайку хліба. Та мені, хворому, не допомагало. Так вона, не гаючи часу, останню шерстяну кофту продала і поволокла мене живого та теплого до пароплава, додому.
Приїхали ми до своєї пристані, сонце над деревами. А прийшли додому – уже смеркло, у нас в хаті світиться. Дивлюсь у вікно, а наші батько, мати і брат щось їдять ложками з казана, сидячи на лежанці. Двері не замкнені. Ми увійшли в хату без шуму, мов тіні. Сестру Мотрю враз пізнали. А на мене як глянули, з подиву повставали. Мати гірко заплакала, а батько з жалю та обиди, зі злом каже Мотрі: «Нащо ти його привезла мені на очі?»
По змученому обличчю старого чоловіка покотилися сльози. Нам мати подала ложки, і ми посьорбали кандьору з розсипними маторжениками. Я поліз на теплу піч, заснув. Мати думала, що я вмер. Прокинувся пізно, в хаті тепло. Сонце привітно освітило нашу хату, наче й голоду нема. А подивився на матір – живі мощі. Ноги мої знову попухли, аж блищать. Снідали ми з матір'ю свіжозварений суп з жаливи з тими ж розсипними маторжениками.
Я вийшов з хати, сів проти сонця, а земля після довгих дощів запарувала благодатним теплом. На врожай значить. Питаю матір: «А де ж наші Мотря і Яків?». «Пішли з сапами й ціпами на роботу». Доречно сказати, що брат Яків змалечку ходив на дерев’янці. Дивлюсь, під стріхою висять батькові вудки. Я забрав і поплентався до річки Омельник рибалити. По той бік дерева шумлять буйним листям. У травах навперебій деркачі визиркують, заливаються піснями соловейки, іволги. Зозуля лічить скільки мені жити. Усе радіє весні, зеленіє і цвіте, наче і немає голоду. Весна 1933-го…
Славні ви, пташки, діти природи! Голоду ви собі не зробили, не обібрали одне одного, не прирекли свого ближнього на голодну смерть, на отакі голодні страждання, яких ніхто ніколи не бачив і не чув.
Мої не за віком серйозні роздуми перервав дзвінкий перестук коліс правлінської брички, що їхала понад берегом трав’янистим шляхом прямо до мене. Дядьки повставали з брички, йдуть до мене, беруть вудки, через коліно ламають їх і кидають на тихоплинну річку. Ще далі діти вудили теж, і їм тієї ж: «Ось де ви, симулянти, ховаєтесь!..» Мені 16, а ті діти ще менші. Пливуть мої вудки серединою Омельника, а потім на загині річки вудки мої стрімко погнала бистринь до мене. Я паличкою дістав потрощені вудки і пішов додому ні з чим.
На другий день я подався у бригаду. На роботі в рільничій двічі варили їсти, та робітник я нікчемний, до вечора недоробив. Пішов і на другий день. Та мені не дали ні пайки хліба, навіть кандьору не дали. Здавив мене жаль за свою слабість. Пішов я полем у напрямі сояної соломи. Не доходячи до скирти, бачу – на стежці вмирає підліток, а скирту обсіли голодні, скубуть: хто молотить, хто просить, бо вже не може молотити, а дехто доведений голодом до відчаю: що бачить, те хапає і пхає в рот. Ой, що там робилось коло тих скирт, описати немає сили! Хто не бачив того лиха, уявити не зможе. Прийшла жінка з сусіднього села Михайлівни, витрусила з хлопчиком Матвійком кілька стаканів сої. То як у неї віднімали наші мишуряни ту сою, то це жаль найбільший у світі. Вона невдовзі померла і хлопець Матвійко теж помер. Нема на світі більшого жалю, більшої трагедії, як умирають з голоду діти – невинні, безпорадні. Адже п'ятирічного віку діти йшли самостійно шукати їжу, невідомо куди. Умирали скрізь: і дома, і по чужих дворах, коло соломи й на полі, умирали мовчки і довго.
Коло сояної скирти я довго затримався, наскуб пригорщу сої, насмажив. Уже сонце хилилось на вечір. Я поїв і хотів залишити матері, та не втримався. Іду додому, з балки вийшов на рівнину, коли трактор ХТЗ оре. Кукурудзу садять, причіплювач примостився з мішком на заднім корпусі плуга і в третю борозну вкидав. Я підождав, поки трактор подаленів і давай збирати кукурудзу, що в рот, що в кишеню. Я так захопився, що не помітив, як трактор мене нагнав з протилежного боку. Я вже кишеню назбирав, утекти був не в змозі – що буде, стоятиму, думаю. Слід зауважити, мої дорогі читачі, що тоді, в голод, люди голодних били дуже. Трактор зупинився, тракторист мені махає кулаком, а з трактора не встає. Мене це заспокоїло, значить, не битимуть. Причіплювач іде до мене, я пізнав його – наш недалекий сусід, років на чотири за мене старший – Ілюша Кошовий і суворо кричить:
– Ти нащо через усю загінку визбирав кукурудзу?
Я винувато скривився: «А як он граки, збирають, так їм можна?» Ілюша зрозумів моє сум’яття, подивився навколо:
– Підставляй пазуху, – і з пригорщі висипав мені золотого зерна. Я від радості заплакав. – Іди звідси і не оглядайся, – гукнув він. Мої пухлі ноги полегшали.
Вечірнє сонце червоною діжею сідає за гору, усе як завжди. А тільки людоньки голодні на цю одвічну красу не дивляться – їм не до ласки благодатного вечора. Я зайшов у своє рідне село, як у нетоплену пустку. Не співають дівчата, не грає гармонія, навіть собачого гавкання не чути. Село вмирає з голоду… Не доходячи до свого двору, я побачив під тином мертву мою однокласницю Шуру-красуню, теж 16 років. Заїлась травою – не щадив клятий ні красивих Шур, ні батьків-трударів, ні бабусь, ні діток, ні жалібниць-матерів.
Іду колись широкою вулицею, а тепер замість шляху – вузенька стежка, заросла бур'яном, кругом хат високі бур'яни заглядають у вікна, видивляються, що в хатах заподіяв голод. Прийшов додому, коли вже смеркло. Сидить мати коло пічки. Не доходячи деяку відстань, зупинився. У колі світла мати була схожа на одкопаний скелет. Зовсім недавно мати були гарної зовнішності, середніх років. Сидять коло пічки і варять дохлу конину зі щавлем. Навіть не чули, коли я підійшов. Збирають чорну піну в казані, поки я не торкнув їх за худе плече. Подивились на мене, покотилися сльози з висохлих ненчиних, виснажених до краю, очей. Але ще не втратила мати жалю до сина. А прийде скоро той час, що настане передсмертна байдужість. Я мовчки пішов у хату, взяв череп'яну миску і висипав світлу кукурудзу. Мати в тузі об поли вдарила і знову заплакала, бо зрозуміла: це вже на деякий час життя, бо в хаті хліб. Невипадково утвердився поговір: хто голодав, знає – глиба золота не замінить крихти хліба. Це ми зазнали на собі. Мати побачила, що я трохи оклигав і каже: «Йди, сину, у бригаду. Світ не без добрих людей».
Не дай мені Ілюша отієї кукурудзи, ми з матір'ю через два-три дні померли б…
Павло Мусійовнч Кріпак
с. Мишурин Ріг, Верхньодніпровський район.
Зоря.– 1990.– № 154.– 14 серп.– С. 2.
Андрей Кушнир

Malbork, Polska
Сообщений: 722
На сайте с 2012 г.
Рейтинг: 409
Згадаємо пережите
От і настав час, коли відкрилася страшна правда про справжню трагедію народу, що була наслідком злочинного курсу Сталіна та його найближчих соратників. Вже в 1990 році на сторінках періодичної преси стали з'являтися публікації про чорні дні голодомору. Одним з перших розказав про них у районній газеті робкор з Мишуриного Рогу П. М. Кріпак в матеріалі під заголовком «Тридцять третій».
Не можна забути пережите очевидцям. І у пам'яті нащадків воно має зробити незгладимий слід. Щоб не повторилося ніколи подібне злодіяння, щоб знали всі, якою ціною розплачувалися люди за чужі помилки. Тому й пропонуємо ми вашій увазі уривки з друкованого. А якщо ви, шановні читачі, можете доповнити ці розповіді, надсилайте нам свої спогади.
«Пишу правду, якої і у ві сні не хочеться бачити. Сім'я наша з шести душ: батько, мати, дві сестри і два брати (Яшка змалку лишився ноги і ходив на дерев'янці). Найменшому мені на той час було шістнадцять років.
У колгоспі ми хліб одержали у жовтні, а в грудні у нас його забрали. Ходила вулицею комісія по викачуванню хліба. Біля нашої хати зупинилася підвода, двоє зайшли у двір. Один з комісії дістає з кишені список і читає, що нам слід здати отой хліб, що одержали на трудодні. Як незаконно розданий аванс. У нас і тіло потерпло від страху. Нам же нічого не лишається на зиму — як жити?
Як виносили мішки з хати, ми плакали так, ніби покійну матір ховали. Після того батько ходив у контору, благав, щоб повернули частину заробленого хліба хоча б для дітей, то ніхто й балакати з ним не захотів.
Селяни вже стали помирати від голоду. Голодна смерть запрацювала щосили. Люди вмирали тихо, мовчки».
(П. Кріпак «Тридцять третій»).

«Здавалося, життя спинилося у своїй ході. Як ото в «Кобзарі»: «Село неначе почорніло, неначе люди подуріли».
Щодня сумні вісті. На дорозі знайшли мертвого Опанаса Ступника. Померли Мусько Семен і Лаврін.
Пам'ятаю, мати зварила жменю дрібної, як горошок картоплі й подала на піч. «На, Петю, більш немає нічого». Проковтнув її з лушпинням і дивлюся на матір. Вона сидить худа, змучена, з опухлими ногами. Закрила обличчя натрудженими руками і щось собі шепоче чи плаче.
Згадую сім'ю Павла та Мелашки Шаповалів. Було в ній три сини й дочка. За невиконання доведеного завдання хлібозаготівлі їх «розкуркулили» й вигнали з хати. Діти, мов мишенята, розбрелися між людьми. Хата стояла пусткою. Та ось з'явилася у селі Мелашка. Виснажена, немічна, вона просила милостиню. На болоті рвала молодий очерет, збирала печерицю. Це була не людина, а тінь. Так ніхто із земляків і не знає, де вона померла.
(П. Кошовий «Здрастуй і прощай»).

«А голод косив людей, їли собак, кішок, горобців. Трупи дохлих тварин вивозили на скотомогильник і обливали карболкою, щоб не брали, часом, голодні на їжу. Але це не допомагало.
А діти? Боже, за що ти їх карав? Вони ходили від двору до двору, по одному, і по двоє — братик і сестричка. Не просили хліба, бо його не було і крихітки, а просили що-небудь їсти. Брудні, обірвані, простягали кістляві чорні руки і жалібно благали. Часто їх знаходили мертвими. Ніхто не питав, чиї, ніхто не рахував трупи. Здавалось, настав кінець світу. Навіть ґави – і ті десь поділися, обминали село.
Найжахливіше було на Заборі (так називалася вулиця в Бородаївці). Одна самітня жінка заманювала до себе на ночівлю дітей у хату. Сусіди запримітили, що потім від неї вони не виходили. А коли зробили обшук (після заяви в сільраду), в старому колодязі зі сміттям було присипано більше десятка дитячих скелетів!».
(І. Робота «Бородаївка. Рік 1933».

«Сонце підбилося і сіло на хаті, мов би хотіло спалити її. Петькові нестерпно хотілося їсти. Він скривися і ледь не заплакав. Та згадав материні слова: Тобі не можна плакати, бо ти великий». Згадав про борошно. Розтрусив його по скрині, побризкав водою і довго, довго тер, аж поки не побачив на кульках висівки. Затірка готова. Коли закипіла вода в горнятку, вкинув туди чорні буруб'яшки. Взяв у ложку темної чорної рідини: «Ох і не смачна ж!» – зітхнув гірко».
(П. Кошовий «Чорна затірка»).

«Є у нас в Мишуриному Розі братська могила, де поховані в більшості люди, які померли з голоду. Мало хто з односельців знає, хто там похований. Як було переселення села, одкопували ту могилу. І люди згадали, що це «сталінське кладовище». Цілими сім'ями зариті по пояс люди. От тільки ніяк не спроможемося поставити пам'ятника, хоча б у вигляді масивного хреста з написом: «Без вини голодом заморені в незабутнім 33-тім».
(П. Кріпак «Голодна катастрофа»).

«Ми залізли на піч. Як раптом заходить комісія по хлібозаготівлі. За рядно стягли нас усіх з печі, а потім стали штричками довбати піч і підлогу. Зрештою, знайшли глечик з квасолею. І хоча це був не хліб, забрали, як і рядно...
Якось мама знайшла в степу кінську ногу, прямо з підковою, її варили і їли».
(І. Шевченко «Упізнали по косі»).

«С. Пушкарівка. Масові обшуки, проведені у селі, показали грубу поведінку комісії по хлібозаготівлі. Більше того, вилучали цінності, що не мали ніякого відношення до хлібозаготівлі. У селянина бідняка Баранника (60-річного дідуся) забрали мішок жита і мішок гречки, а ще 60 карбованців, 2 кілограми цукерок. Самого дідуся штурхнули в куток ногами.
с. Домоткань. Голова колгоспу А. Грицай розпорядився, щоб середняк Т. Листопад здав два відра груш та пуд борошна. А коли цього не було зроблено, Грицай з «активістом» Тесленком увірвалися напідпитку до його хати і побили матір та дружину.
(З доповідної записки уповноваженого ДПУ по Верхньодніпровському району).»

«Живі свідки тих страшних подій. Вони пам'ятають, вони сумують над долею померлих. Цілі сім'ї виморив голод: семеро дітей і двоє дорослих Будай, семеро Руденків... Ентузіасти товариства «Просвіта» селища Дніпровського на чолі з Г. М. Малишком вирішили увічнити пам'ять невинно убієнних жителів сіл Сошинівки, Червоного, Щурівки. Люди добровільно здали гроші, прагнучи прискорити спорудження пам'ятника. Підтримала ініціативу адміністрація крохмале-патокового комбінату. І ось виріс на кладовищі великий пам'ятник у вигляді фігурного, майже двометрового хреста. Жертвам голодомору. Вічна їм пам'ять».
Придніпров. комунар.– 1993.– 11 верес.– (№ 57).– С. 2.
← Назад    Вперед →Страницы: ← Назад 1 2 3 4 5 6 7 8 * 9 10 11 12 ... 24 25 26 27 28 29 Вперед →
Вверх ⇈